SmartLära- Knäck ;) Ps, anpassad efter förstagångare!

Hej och HOpps :)
Nu har jag bakat min första sats knäck ever... och jag lämnar den här upplevelsen ett X-antal smartdomar rikare. Ps tänker starta en ny kategori som ska kallas SMARTLÄRA! Jag ger er SmartLära när jag tycker jag har lärt mig något värt att dela med sig av! vi börjar med min smartlära efter knäck ...

SmArTiS Nr 1 ... 

Om det står koka upp och koka sedan på LÅG nivå så växla inte mellan 9 och 5 (9= högst)  för att plattan inte är i bästa skick och värkligen borde bytas ut men du inte har vunnit den kampen än... blanda i hop indigrienserna i en kastrull sätt kastrullen på plattan, sätt plattan på högsta nivå och blanda runt tills det blir vad säger man ihop ? när det börjar koka så låt det koka i en 10 sec och börja sedan succesivt att vrida ner plattan samtidigt som det kokar (det MÅSTE koka hela tiden) min spis är gaderad 9-1 så ni vet det. ta från 9 till 5 och sedan gå succesivt ner 4,3,2,1 och upp till 3 där du kan stanna. Sedan kan du låta knäcken sköta sig själv men kollla till den med gjämna mellanrum och kör en liten sväng med sleven eller vad du nu blandar med .
DÅ blir det bra!
SmArTiS Nr 2 ...  


I fall HELA smeten börjar se alldelles för svart ut och inte gyllenbrun då är det kört. Visst är det konstigt?
att hela soppan blir svart, jag trodde det bara var att den fastnade i botten så jag fattade inte när det började lukta bränt och det såg oroväckande mörkt ut att hela var bränd.  Då är det shishkebab soptunna.

SmArTiS Nr 3...

OM det nu är så att du var tvungen att fullfölja smartis nr 2 så stoppa i indigrienserna och kör på i gen ! det är bara att fortsätta försöka tills det blir som du vill att det ska bli!!!! 

SmArTiS Nr 4...

I fall du tänker ha finhackade mandlar eller något anat i dina knäcks så fixa det innan du börjar hålla på ! Så sedan när du ska stoppa ner det så är det klart, Knäck blir varmt snabbt och stel snabbt! DU måste vara beredd när det är dags att stoppa tex sötmandlarna i grytan.

SmArTiS Nr 5...


"kul"provet... när det har gått 20/30/40 min (beroende på hur stor gryta du har ) Så ta ett glas eller kopp eller en skål kallt vatten och stoppa ner lite knäck smet där i . i fall du kan rulla en liten boll så är det klart! Jag fattade inte riktigt heller när jag skulle göra det men man fattade snabbt när det väl jordes.  


SmArTiS Nr 6... 

När du ska börja klicka ut så ha grytan på eftervärme.
 
SmArTiS Nr 7...


Använd ischoklad formar eller vad det nu heter i stället för knäck formar, de är mycket mer stabila ! (och better looking ;)) 

SmArTiS Nr 8... 

Använd tjockbotten gryta eller vad det nu heter annars är du KÖRD!"!!!!* 50000 
I fall du inte vet vad det är så är det som ett extra tjockt lager mellan själva grytan och spisen . typ fem milimeter tjockt... vänd kastrullen upp och ned och i fall det är som en botten som en extra botten typ så är det rätt. 


Det var Dagens 8 Knäck Smartisar! Hoppas de kommer bli nytta för er . Nu ska jag krypa i säng PUSS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0